Wdrożenie protokołu elektronicznego w sprawach cywilnych i wykroczeniowych w sądach rejonowych apelacji gdańskiej - spotkanie inauguracyjne
5 września 2014 r. w Sądzie Okręgowym w Gdańsku odbyło się spotkanie inauguracyjne poświęcone wdrożeniu protokołu elektronicznego w sprawach cywilnych i wykroczeniowych w sądach rejonowych apelacji gdańskiej.
Protokół elektroniczny to rejestracja przebiegu posiedzenia sądowego w postaci obrazu i dźwięku albo samego dźwięku. Rozwiązanie to aktualnie funkcjonuje w sądach apelacyjnych i okręgowych (w postępowaniu cywilnym), a jego wprowadzenie w sądach rejonowych apelacji gdańskiej w sprawach cywilnych i wykroczeniowych zaplanowane zostało na luty 2015 r.
Zalety e-protokołu przedstawił pełnomocnik Ministra Sprawiedliwości - Koordynator krajowy ds. wdrożeń systemów informatycznych w sądach powszechnych prof. dr hab. SSA Jacek Gołaczyński. W porównaniu z typowym protokołem pisemnym, protokół elektroniczny w pełni oddaje rzeczywisty przebieg rozprawy, pozwalając zapisać nie tylko treść wypowiedzi, ale również sposób mówienia (papierowa postać protokołu – tzw. pisemny protokół skrócony – ma postać zwięzłego wyszczególnienia najważniejszych etapów posiedzenia). Wykorzystanie tego rozwiązania zapewnia bieżącą kontrolę stron i uczestników nad utrwaleniem jej przebiegu, eliminując wnioski o sprostowanie protokołu.
W spotkaniu, poza prezesami sądów rejonowych, które zostaną objęte programem wdrożenia, wzięli udział m.in. Minister Sprawiedliwości Marek Biernacki, Prezes Sądu Apelacyjnego w Gdańsku SSA Anna Skupna, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz. Nie zabrakło również przedstawicieli samorządu terytorialnego województwa pomorskiego.
O tym jak e-protokół działa w praktyce, zebrani goście mogli się przekonać osobiście obserwując symulowaną rozprawę. Po prezentacji zostały omówione zmiany w procedurze cywilnej i wykroczeniowej, a także korzyści z wdrożenia innych nowoczesnych e-narzędzi wymiaru sprawiedliwości – Portalu Orzeczeń oraz Portalu Informacyjnego.